Vårklargjøring av sykkelen – en komplett sjekkliste
Våren nærmer seg. Enten du har syklet gjennom vinteren, brukt sykkelen på rulla, eller latt den stå i garasjen, trenger den en skikkelig gjennomgang før en ny sesong på veien eller i terrenget.
I denne artikkelen tar vi deg gjennom en grundig sjekkliste for å sikre at sykkelen din er i toppform til den nye sesongen.
Rengjøring
Uansett hvordan du har brukt sykkelen i vinter, bør du gi den en grundig rengjøring. Har du syklet mye ute har sykkelen blitt utsatt for blant annet veisalt, og har syklet innendørs på rulla deler av vinteren har nok både ramma, styret og styrelager blitt utsatt for mye svette.
Vi har flere artikler som viser deg hvordan du får en skinnende ren sykkel som varer lengre:
Les mer om hvordan du renser og smører drivverket her
Drivverk
Med en ren og pen sykkel kan du gå videre til sjekk av drivverket.
Kjede
Start med å sjekke om kjedet ditt er utslitt og eventuelt må byttes ut. Et slitt kjede kan føre til en rekke problemer som upresis giring, at kjedet hopper av og at drivverket kan slites raskere. Til dette bruker du en kjedemåler, og om du trenger hjelp så kan du sjekke ut disse artiklene:
- Hvordan måle om kjedet er slitt
- Hvordan finne riktig lengde på kjedet
- Hvordan bytte kjede med kjedekutter
Krankdrev, kassett og trinsehjul
Ta deretter en titt på krankdrevet, kassetten og trinsehjulene for å se om de er slitt. Hvis kjedet (forutsatt at det ikke er utslitt) hopper eller sklir under belastning, kan det være et tegn på at en eller flere av disse delene er slitt. Sjekk om tennene har fått en spiss eller haifinne-lignende form. Du kan også se og kjenne etter ujevnheter og slitasjespor på tennene.
Kranklager og pedaler
Sjekk også kranklageret ved å presse krankarmene fra side til side. Hvis du merker sideveis slark, kan det være tegn på slitasje.
Sjekk samtidig om det er slark i pedalene.
Vil du lære mer om kranklager og kranksett? Sjekk ut våre artikler her:
- Fjerne og installere firkant, ISIS og Octalink kranksett
- Fjerne og installere Hollowtech II kranksett
- Montere og demontere pedaler
- Finn riktig kranklager
- Demonter og installer firkant kranklager
- Demonter og installer Press Fit kranklager
Gir
Neste steg er å sjekke at girene girer som de skal og juster dem om nødvendig. Ta en titt her om du trenger assistanse:
Styrelager
Styrelageret ditt får mye juling gjennom vinteren. Enten i form av snø og regn ved sykling ute, eller svette fra sykling inne. Du kan selv sjekke om styrelageret trenger service ved å svinge sakte frem og tilbake. Se og kjenn etter om styret glir frem og tilbake og hør etter om du hører rasping eller andre ulyder. Mistenker du at det kan være problemer her, kan det være verdt å utføre service på styrelageret ditt.
Dekk
Gjennomgang av dekk
Når/hvis du skal skifte fra vinterdekk til sommerdekk så anbefaler vi at du tar en grundig gjennomgang av dekkene. På mange dekktyper, særlig til landevei, er det en slitasjeindikator som forteller om dekket må byttes ut eller ikke. Men det er også fullt mulig å sjekke dette selv, ved å se etter hull, flenger og annen synlig slitasje.
Hjul
Sjekk av hjul
Vi starter sjekken av hjulet ved å kjenne på hver av eikene på begge hjulene. Oppdager du noen løse eller at det er slark, bør du bytte disse ut.
Ta deretter en gjennomgang på felgene. Dette er særlig relevant hvis du kjører med felgbrems. De fleste felger kommer med sliteindikator som forteller om felgen har blitt for slitt i bremsebanen.
Navene og bosset
Se etter om det er noe sideveis slarke på navene og snurr hjulet rundt for å se at navet roterer som det skal. Hvis du oppdager slark eller andre problemer her, tyder det på at maskin- eller kulelagre kan være utslitte og krever service.
Bosset er montert mot navet og er der kassetten er festet. Det er enklest å slå fast om det er noe problemer med bosset mens du er ute på sykkelen. Hvis bosset glipper når du trår til, er dette en indikasjon på at det er noe galt med bosset ditt.
Bremser
Bremsevedlikehold
Sjekk bremsene dine en dag det er tørt ute. Hvis bremsene hyler, kan det bety at bremseklossene (som du finner inne i bremsekaliperen) eller bremseskiven din er utslitt, og må byttes ut.
Samtidig tester du også bremsekraften. Hvis du kan presse bremsehendelen helt inn til styret uten at hjulet låser seg, kan det bety at det er luft i bremsesystemet. I slike tilfeller bør du vurdere å lufte bremsene dine. For hjelp til dette kan du sjekke ut denne siden:
Dempere
På sykler med dempere er det viktig at du sjekker at trykket er riktig. Sjekk produsentens anbefalinger for lufttrykk, eller bruk en demperpumpe for å justere trykket til riktig nivå. En godt justert demper gir bedre komfort og kontroll på sykkelen. Hvis du føler at demperegafflene går sakte, reagerer tregt på støt, eller ikke returnerer til sin opprinnelige posisjon raskt nok, kan det være på tide med en full service. Dette kan være et tegn på at oljen i demperne er forurenset eller at pakningene begynner å bli slitte. Benytt også anledningen til å gå over alle bolter på sykkelen og se til at disse er strammet med riktig moment.
Holker/styretape
Holker og styretape er viktige kontaktpunkter mellom deg og sykkelen, og de bør få litt oppmerksomhet før den nye sesongen. Hvis du har syklet mye innendørs i vinter, har styretapen sannsynligvis absorbert en del svette, noe som kan føre til ubehagelig lukt og redusert grep. Ved å bytte den får du ikke bare et friskere grep, men også en mer komfortabel sykkelopplevelse.
Setevesken
Før du tar sykkelen ut for våren, sørg for at setevesken inneholder det viktigste i tilfelle uhell.
Disse tingene bør du alltid ha i setevesken:
- Multiverktøy
- Slange
- Dekkspaker
- Pumpe
Ta en testtur
Helt til slutt anbefaler vi at du tar med sykkelen på en kort testtur før du sier deg helt ferdig. Da kan du forsikre deg om at alt fungerer som det skal. Husk at regelmessig vedlikehold gjennom sesongen vil forlenge sykkelens levetid og gi deg en bedre opplevelse på veien.
Deretter er det bare å glede seg til tørre veier, stier og en ny fantastisk sykkelsesong!
God tur!