FINN RIKTIG KRANKLAGER
27.12.2023
Hvordan finne riktig kranklager til sykkelen din
Denne artikkelen hjelper deg å finne det riktige kranklager enten om du skal bygge opp en ny sykkel eller bytte ut et slitt kranklager. Kranklageret er den sentrale delen som kobler kranksettet til sykkelrammen. Kranklageret kommer stort sett i kopper der maskinlageret eller kulelageret er integrert/fastmontert. For montering trenger du et spesialverktøy da kranklageret kommer enten med gjenger som skrus inn i rammen eller i kopper som skal presses inn. Det kan være lurt å bestille et nytt med en gang det eksisterende begynner å bli slitt eller alltid ha et ekstra på lur. Dette vil spare deg for unødvendige kostnader når uhellet først skulle skje.
Bruk vårt filter sammen med mål og informasjon du finner
Når du klikker inn på kategorien kranklager vil du finne flere filter på venstre side som vil gjøre det enklere for deg å finne riktig kranklager til din sykkel. Du kan sortere ut hvilke type aksling kransettet bruker via nedtrykksmenyen «aksling diameter» samt «kranklager type», krankhus bredde og diameter. Under har vi satt opp en oversikt på hva de forskjellige filtrene betyr som gjør det enkelt å finne frem til riktig kranklager. For at du skal finne riktig kranklager må det eksisterende kranksettet og kranklager være demontert. Har du dokumentasjon på rammen som forteller deg nøyaktig hvilke kranklager som passer din sykkel bruker du informasjonen når du skal finne riktig kranklager via filter. Visst det ikke står noe informasjon på sykkelrammen må du ha en meterstokk eller målebånd samt skyvelære for å finne riktig størrelse.
Bredden på krankhuset
Krankhuset er den delen av sykkelrammen hvor kranklageret skal monteres i. For å finne ut riktig bredde måler du krankhuset fra venstre til høyre uten kranklageret. De vanligste målene er 68mm, 73mm, 86,5mm, 89,5mm og 92mm, men det finnes flere som du kan se via filteret. Når du har valgt bredden på krankhuset i filteret reduseres antall kranklager og du er et steg nærmere i riktig retning.
Diameter til krankhuset
Mål deretter diameter på krankhuset og benytt filteret «krankhus diameter». Har krankhuset gjenger og en diameter på 33,7mm tyder dette på at krankhuset er kompatibelt med BSA britisk gjenget kranklager, dette er den mest vanlige kranklagervarianten i Norge for gjenget kranklager. Har krankhuset en diameter på 36mm med gjenger er det ITA italienske gjenger som er mindre vanlig. Krever krankhuset pressfit kranklager kan diameter være alt fra 41mm og opp til 47mm.
Aksling diameter
Filteret «aksling diameter» lar deg ytterligere finjustere hvilket kranklager sykkelen din skal ha. Det er to varianter av kranksett på markedet, det er kranksett med en integrert aksling som er festet til en av krankarmene og et kranksett der akslingen er montert på selve kranklageret. For å finne ut av dette må kranksettet måles eller inspiseres. Du kan også finne informasjon via produktdokumenter du har tilgjengelig.
Måling av integrert aksling i krankarm
Er akslingen integrert i en av krankarmene måler du med skyvelære diameteren der akslingen hviler i kranklageret. Skal du bytte eksisterende kranklager kan du heller måle den indre diameteren på kranklageret om den er lettere tilgjengelig.
Diameterene du kan se etter
- 19mm FSA MegaExo
- 24mm Shimano Hollowtech II og andre kompatible kranksett fra andre produsenter
- 24/22mm SRAM GXP med 24mm diameter på drevside og 22mm på venstre side
- 25mm Campagnolo Ultra Torque og Power Torque
- 28,99mm SRAM DUB, også enkelte Truvativ kranksett
- 30mm Flere standarder, som for eksempel BB30/PF30
- 30/28mm Praxis Works M30 med 30mm diameter på drevside og 28mm på venstre side
Identifiser riktig kranklager der aksling er integrert i kranklager
På eldre og rimeligere sykkelmodeller er sannsynligheten stor for at det er montert kranklager med integrert aksling. Kulelagrene i disse kranklagrene er forseglet og kan dermed ikke byttes ut etter slitasje. Kranklageret blir også skjult i krankhuset og har ikke kulelagre i kopper på utsiden.
Kranklageret har aksling i en konisk eller girprofil og de vanlige systemene er:
- Firkant (JIS) – Primært på sykler produsert i Asia
- Firkant (ISO) – Primært på sykler produsert i Europa
- Octalink Landeveisykkel – Girprofil med 8 «tenner», kortere enn Octalink for terrengsykler
- Octalink Terrengsykkel – Girprofil med 8 «tenner», lengre enn Octalink for landevei
- ISIS – Girprofil med 10 «tenner»
- Powe Spline – Girprofil med 12 «tenner»
Når du skal finne riktig firkantlager er det veldig viktig at du velger rett. Visst ikke kan kranksettet bli ødelagt under montering. Siden det er vanskelig å se hvilket kranklager og kranksett som passer kan vi finne ut av dette ved hjelp av produktdokumentasjonen. Når du skal ha JIS eller ISO kranklager er lengden på akslingen viktig, her er det kranksettet som bestemmer hvilken lengde kranklageret skal være. Har du produktdokumentasjon på kranksettet tilgjengelig kan du finne det der. Om ikke kan eksisterende kranklager måles med skyvelære, og dersom du velger for kort aksling kan drevene på kranksettet kollidere med kjedestaget på rammen.
Etter å ha identifisert hvilket kranklager du skal ha kan du benytte filteret til å finne riktig kranklager. Det kan likevel komme opp flere alternativer enn ønsket, da ser du etter bredde og diameter på krankhuset, kranklager type og eventuelt aksling diameter.
Verktøy til montering av kranklager
Du trenger spesialverktøy for å kunne montere og demontere kranklageret. Det finnes en rekke varianter både for å håndtere kranklager og kranksett. Alt i fra press- til skruverktøy og i enkelte tilfeller kan styrelager verktøy brukes til å demontere pressfit kranklager
For pressfit kranklager trenger du verktøy til å slå ut eksisterende kranklager og verktøy som presser på plass nye kopper. I tillegg må du se hvilket verktøy kranksettet krever.
Har kranklageret gjenger trenger du ikke pressverktøy, verktøyet som brukes er da de samme som under demontering og montering. Har du ikke kompatibelt verktøy anbefaler vi å se etter dette i vårt utvalg.
Under montering er det viktig å sjekke at manualen blir fulgt nøye, spesielt med riktig moment og eventuelt fett. Er kranklager BSA (Britiske gjenger) må du være obs på at det er links gjenger på høyre side.
MEKKEHJELPEN
Se mekkingen steg for steg i mekkeserien MEKKEHJELPEN på vår youtubekanal.
Vi oppdaterer fortløpende med nye mekkevideoer - abonnér og hold deg oppdatert! Gi oss en tommel opp og kommenter gjerne dersom du liker videone våre.
TIL KANALEN