MÅLE SLITASJE PÅ SYKKELKJEDE
16.04.2022
Måle slitasje på sykkelkjede med kjedemåler eller tommestokk
Kjede er forbruksvare som etter hvert slites ut. Blir slitasjen for stor på kjede før det byttes vil dette gi unødvendig slitasje på krankdrev, kassett og trinsehjulene i drivverket. I verste fall må alle komponentene erstattes, ikke bare kjede.
Selve slitasjen av kjedet skjer ved rullene og splintene. Etter hvert som slitasjen øker, vil kjede strekke seg mer og mer. Når slitasjen går over anbefalt maksimal slitasje vil bakgiret bli mindre presist og kjedeleddene vil treffe feil eller til og med hoppe over tenner på kassett, trinsehjul og krankdrev.
I denne guiden går vi gjennom hvordan man måler slitasjen på kjede og når man bør bytte kjede for å unngå slitasje på de øvrige komponentene i drivverket. Det er flere måter man kan måle slitasjen på et kjede. Vi viser her hvordan man måler med tommestokk og Park Tool sine CC-2 og CC-3.2 kjedemålere.
Dette trenger du:
- Tommestokk eller kjedemåler
- Et par hansker
Vi anbefaler også at man bruker et mekkestativ, da dette gir deg en god og ergonomisk arbeidshøyde. Mekkestativ forenkler jobben og er praktisk ved alt vedlikehold og reparasjon på sykkelen.
Måle med tommestokk
En litt upresis måte å måle kjedeslitasje på er å bruke en tommestokk. Hvert ledd har en avstand på en halv tomme, senter til senter når det er nytt.
1. Sett tommestokken inntil kjede en skal måle, med enden i senter på et kjedeledd.
2. Mål kjede helt frem til 12 tommer merket på tommestokken. Om 12 tommer merket er borte fra senter kjedeledd med mer enn 1/16 tomme er kjede slitt og man bør bytte.
Måle med Park Tool CC-2
1. Sett den bakre pinnen på verktøyet mellom et kjede-ledd som har ytterplater, og den fremre pinnen mellom et ledd som har innerplater.
2. Trykk lett på CC-2 hendel til slakk er borte, og den stopper. Ikke bruk videre kraft etter at hendelen stopper.
3. Tallet du nå ser i vinduet til verktøyet er nøyaktig slitasje på kjede.
Måle med Park Tool CC-3.2
1. Finn 0.5% merket på CC-3.2 verktøyet. (bilde)
2. Sett enden med hank på 0.5% siden av verktøy ned i et kjede-ledd med innerplater. Grunnen til at man ønsker å plassere i et ledd med innerplater er at er sikker på at man treffer rullen og ikke sideplatene med verktøyet.
3. Press bestemt på verktøyenden ved 0.5% merket. Går verktøyet ned i leddet er kjede slitt 0.5% eller mer.
- Har en 11 eller 12 gir bak på sykkelen og kjede var slitt 0.5% bør en bytte kjede for å unngå ekstra slitasje på drivverket.
- Dersom sykkelen kommer med 10 gir eller mindre, bytt side på verktøyet til 0.75% merket på kjedemåleren mens du gjentar steg 2 og 3 over. Får man presset verktøyenden med 0.75% merket ned i kjedeleddet betyr dette at kjedet er slitt med 0.75% eller mer og man bør bytte kjede. (unntak er singelspeed, se avslutning)
Avslutning
Husk alltid å bytt kjede i tide. Gjør man ikke dette risikere man at i tillegg til nytt kjede må både krankdrev, kassett og trinsehjulene byttes. Dette kan medføre store ekstra kostnader.
- Har sykkelen 11 eller 12 gir bak må kjede byttes når det har nådd 0.5% slitasje for å unngå slitasje på øvrige komponenter i drivverket.
- Har sykkelen 10 gir eller mindre bak må kjede byttes når det har nådd 0.75% slitasje for å unngå slitasje på øvrige komponenter i drivverket.
- Har sykkelen singelspeed må kjede byttes før slitasjen har nådd 1% slitasje for å unngå slitasje på øvrige komponenter i drivverket.
OBS! Dersom kjede har over 0.5%, 0.75% eller 1% slitasje er det en stor sannsynlighet for at øvrige komponenter kan ha blitt slitt unødig. Se derfor over krankdrev, kassett og trinsehjulene, er disse slitt må hele drivverket byttes samtidig.
Se gjerne vår video eller blogg for godt vedlikehold av drivverk for å oppnå lengst mulig levetid på drivverk.
MEKKEHJELPEN
Se mekkingen steg for steg i mekkeserien MEKKEHJELPEN på vår youtubekanal.
Vi oppdaterer fortløpende med nye mekkevideoer - abonnér og hold deg oppdatert! Gi oss en tommel opp og kommenter gjerne dersom du liker videone våre.